Dobrý název firmy je polovinou úspěchu

0
439

Založení firmy vyžaduje dobré rozhodnutí, pevnou ruku, spoustu peněz do začátku a kapku štěstěny. Jakkoliv vše může znít složitě, pravdou zůstává, že nejtěžší není začít podnikat, nýbrž najít vhodný název firmy. Jak najít ten správný? 

Název firmy je svým způsobem alfou a omegou úspěchu. Jeho hlavními charakteristikami by měly být výstižnost, jednoduchost a samozřejmě originalita. Na první pohled by z názvu mělo být patrné, čím se firma zabývá a jaké je její zaměření. Pokud navíc bude název i vtipný, je napůl vyhráno. 

Dobrý název by měl odrážet předmět podnikání. Jakmile noví podnikatelé a podnikatelky zmapují konkurenci a objeví díru na trhu, a následně sestaví podnikatelský plán, zbývá pro hladký rozjezd start-upu vymyslet trefný název

TIP: Více tipů k podnikání a založení firmy na Tovarnik.cz

Existuje vícero způsobů, jak přijít na ideální pojmenování své firmy. Je jasné, že obecný název Nováková s r.o. nevypovídá vůbec o ničem a běžný zákazník si o sortimentu a službách společnosti neudělá žádný obrázek. 

Fantazii se meze nekladou. Čím trefnější a vtipnější název, tím jednodušší bude start podnikání a marketingová podpora. 

Kreativita je v případě nového názvu velmi důležitá. Nebude od věci vyšetřit si jeden i více večerů u sklenky vína, s papírem a tužkou v ruce a sepsat si slova, která asociují zaměření firmy. Například při založení cukrárny může takový seznam obsahovat pojmy jako dort, zákusky, sladké potěšení, mlsání, dobroty, šlehačka, nebo cukroví.

Výsledná skladba slov dále poslouží k nalezení a vytvoření nejvhodnějšího pojmenování. Lze si se slovíčky hrát, vytvářet zkratky, vtipná spojení, metafory, a třeba i překlad do cizích jazyků. Kupříkladu světoznámá firma NIKE se sportovním vybavením je pojmenována po řecké bohyni vítězství. 

Ověření názvu firmy

Při hledání odpovídajícího názvu podniku je nezbytnou součástí také kontrola konkurence. Ověření názvu firmy je kritickým bodem, který rovněž pomůže nalézt správný směr a vyhnout se případné nešťastné záměně s přímými i nepřímými konkurenty. 

Nejlépe tak lze učinit v online veřejném rejstříku spravovaném Ministerstvem spravedlnosti, který je dostupný na or.justice.cz.Sebelepší název již může být registrovaný, byť v jiném oboru, nebo může být až příliš podobný jiné společnosti. 

Jednoduchost především. Žádná dlouhá slovní spojení a slovní kličky. 

Co by měl splňovat název firmy

V jednoduchosti je síla. Obehraná, avšak neochvějná pravda, jež se mnohokrát potvrdila v praxi. Atraktivně znějící název, avšak velmi komplikovaný na zapamatování i vyslovení, je spíše kontraproduktivní a začátku podnikání spíše uškodí. 

Obecně platí, že název firmy by měl být

  • Originální, unikátní, jedinečný a nezaměnitelný
  • Snadno zapamatovatelný a ne příliš dlouhý
  • Srozumitelný a smysluplný
  • Úderný, výstižný, poutavý
  • Univerzální, politicky i kulturně korektní
  • V případě cizích jazyků snadno vyslovitelný a skloňovatelný
  • Nesmí být zavádějící a klamavý

Vymyslet perfektní název firmy znamená hodně práce, času a úsilí. Je to však jedna z věcí, které se nevyplácí podcenit. Název firmy je zpravidla tím prvním, co zákazníka osloví a co rozhoduje o budoucím úspěchu i neúspěchu.